Thursday, June 7, 2012

RESEPI NASI ARAB

Hasil perkongsian resepi dengan Chef Hazwani pada 21 April 2012 yang lalu..... Bahan-bahan untuk nasi: > 2 ekor ayam / 2 kg daging kambing > 1 kg beras basmati - 1 kg anggaran dlm 5 @ 5.4 cwn (bergantung pada saiz cawan yang digunakan). > air secukupnya - 1 cwn beras sukatan; 1 1/2 cawan @ 2 cawan air bergantung kepada jenis beras > 1 biji tomato yg masak - potong > 2 labu bawang besar - potong bulat > 1 biji lada hijau - potong besar. tambah kalau nak pedas > minyak masak - minyak jagung > Rempah ratus > serbuk za'faran Bahan-bahan untuk rempah (utk masukkan terus dalam air rebusan ayam/daging kambing + utk ditumis kemudian). > 10 biji buah pelaga > 3 helai bay leaf > 5 batang kulit kayu manis > 10 kuntum bunga cengkih > 1 sb ketumbar serbuk > 1 sk lada hitam serbuk > 1 sb jintan putih serbuk p/s: rempah ratus untuk ditumis tue agak-agak jer. Cara-cara masak air rebusan + nasi: 1. Air disukat dlm periuk dan direbus terlebih dahulu.sukatan air dg beras 1 cwn beras bersamaan 2 cwn air atau 1 1/2 cwn air bergantung kpd jenis beras yg digunakan. bila mendidih barulah dimasukkan ayam/daging kambing 2. 1 labu bwg besar dipotong bulat dan sebiji buah tomato dimasukkan dlm air rebusan ayam/daging kambing 3. Masukkan rempah2 ke dlm periuk 4. Kacau sedikit rempah yg telah dicampurkan dlm air rebusan. Tutup periuk dg tudung.Rebus ayam dalam 1/2 jam. Daging kambing + tulang direbus lama sedikit sehingga daging empuk. 5. Selepas 1/2 jam @ 1 jam, keluarkan ayam@ daging kambing dr periuk. 6. susun ayam@ daging kambing dlm bekas.ketepikan dulu 7. Masukkan rempah2 yg digunakan, 1 labu bawang besar dan cili hijau(ni ikut kepedasan) dlm periuk. Jenis rempah sama dg bahan2 yg dimasukkan dlm air rebusan ayam sebelum ni(langkah 3). 8. Kemudian barulah diisikan minyak masak dan goreng rempah sampai bawang kekuningan. Kemudian masukkan bahan gorengan ke dalam periuk air rebusan ayam @ daging kambing tadi. 9. Masukkkan bahan2 yg ditumis dlm periuk air rebusan tadi.masukkan garam secukupnya.kacau. 10. Cuci beras sampai bersih.(rendam beras dengan air sebelum dimasak) 11. Biarkan air mendidih. Masukkan beras dlm periuk air stok/rebusan ayam @ daging kambing tadi. 12. Masukkan sedikit serbuk za'faran (jika ada). 13. kacau rata sekejap.biarkan mendidih.tudung periuk dan perlahankan api, nasi dimasak dg api sederhana sahaja sampai hampir masak. 14. Nasi hampir kering. kacau sekali lagi nasi. 15. Nasi dikacau lagi. nasi dah hampir masak.boleh tutup api.biarkan seketika.wpun nasi dikacau byk kali tp tak pecah butiran nasinya. OK siap bab nasi...seterusnya Cara-cara masak ayam bakar: 1. Ayam disusun dlm dulang utk bakar. Percikkan atas ayam dg sedikit air sejuk. panaskan oven/grill api atas. 2. Lumurkan ayam dengan sedikit garam & rempah. 3. OK. ayam & nasi dah siap. Next step plak.... Cara untuk sos salatah dan zabadi 1. Sos salatah: buah tomato masak, cili hijau(ikut kepedasan masing2) dan sedikit bawang putih. tambahkan air, garam. Kemudian blender sekejap. 2. Zabadi; campurkan yogurt dgn timun yg dicincang halus, campurkan dg potongan karot.dihidangkan bersama potongan timun, bawang besar, tomato dan limau nipis. Inilah hasilnyer... Selamat menjamu selera. Terima kasih Chef Wani & Dapur Mamasya atas perkongsian resepi yang sangat menyelerakan ini. Rujukan: http://dapur-mamasya.blogspot.com/2012/01/kelas-masak-nasi-hadramaut-step-by-step.html

2 comments:

  1. hahaha...nasi kome ni tak jadik ye? berasnya ketot dan nasik byk ayor...sure kome ni pun terlebih ayor.

    mike nengok dapur kome pun berkeladak berdaki sana sini...eeee....geli mike!!!.

    kalau x tak jadik ngan kotor tu takyah ler nak tunjuk kat blog ni...MALU MAK jer...nokkkk

    hahaha...sian ko!

    ReplyDelete
  2. orang JOHOR memang pengotor!!!!!....
    bangsat keturunan Lanun mcm raja dia...banyak ilmu hitam pulak tu!

    ReplyDelete