Monday, January 7, 2013

Inspirasi 2013 # Run 001

Alhamdulillah....terima kasih Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim atas segala nikmat dan kurniaanMu kepada diriku ini, nikmat iman, islam dan ihsan, nikmat yang paling besar dan agung kepada diriku ini.

Terima kasih Ya Rabb kerana memberi ruang dan peluang untuk aku hidup lagi sehingga kini, di tahun 2013 ini. Jadikanlah diriku ini hambaMu yang semakin kukuh seiring bertambahnya usiaku kerana Engkau memberikan kekuatan kepada sesiapa sahaja yang Engkau kehendaki.

"Orang yang kuat itu bukanlah orang yang kuat dalam berjuang tetapi orang yang mampu menahan dirinya sewaktu dia sedang marah." (Direkodkan oleh Bukhari dan Muslim, dilaporkan oleh Abu Hurairah).

Terima kasih Ya Allah Ya Jabbar kerana mengajarkan diriku ini untuk mengawal api kemarahan yang meluap-luap di dalam hati ini. Terasa amat sukar tapi kena berusaha juga mengawalnya kerana aku mahu menjadi diriku yang ORI. Ingatilah segala kebaikan dan jasa yang pernah dilakukan oleh insan yang kita marah itu. Semua ini berlaku juga adalah atas izin dariNya....Kun fayakun....

Begitu jualah yang aku bincangkan kepada seorang kakak yang aku sayangi. Carilah jalan bagaimana untuk meredakan api kemarahan itu. Contohnya, apabila terbaca coretan dari orang yang kita sayangi yang boleh mengguris hati dan perasaan, maka jangan dibaca lagi. Biarlah kita tidak tahu daripada kita tahu dan menyakitkan hati serta menyebabkan kita marah. Seperti kata seorang teman, akak tak pernah baca dan tengok message telefon suami akak. Akak percayakan diri dia. Biarlah dia nak buat apa pun di belakang akak, kerana akak yakin dan percaya Allah Maha Melihat dan Maha Tahu segala-galanya. Daripada elok-elok akak jadi manusia kang akak berubah pula menjadi makhluk lain, singa ke harimau ke, susah pulak.

Wahai kekandaku, walaupun ada kekurangan dan kelemahan orang yang kita sayangi itu, ingatlah pula segala kebaikan dan pasti ada kelebihan pada dirinya. Ini sedikit sebanyak dapat meredakan kemarahan kita. Luahkan dan adukan segala-galanya pada Dia Yang Maha Tahu. Dalam masa yang sama, muhasabahlah diri kita ini....untuk menjadi yang lebih baik dan perbaiki kelemahan diri.

Berusahalah untuk memaafkan kesalahan dan kesilapan orang lain...agar dapat memberi ketenangan hati dan kebahagiaan kepada diri kita. Tingkatkan rasa syukur atas segala nikmat dan kurniaan Allah kepada diri kita. Layakkah diri kita untuk memarahi insan lain. Siapakah diri kita untuk memaksa orang lain menjadi seperti apa yang kita inginkan. Hanya Allah Ya Jabbar yang selayaknya Maha Memaksa. Segala perkara yang berlaku ini adalah Qada dan Qadar Allah yang ditetapkan ke atas diri masing-masing. Bersyukurlah dengan apa yang ada...

Marah....marah....marah......untuk aper yer?

Jom padamkan api kemarahan kita dengan memaafkan diri kita dan memaafkan orang lain serta mensyukuri segala kurniaan Allah Yang Maha Kaya kepada diri kita.

Saya kena menjadi orang yang bahagia agar dapat membahagiakan orang lain....buang jauh-jauh perasaan marah itu....

Gumbiranya hatiku ini.....Bahagia....

Alhamdulillah.....

No comments:

Post a Comment