Tuesday, February 19, 2013

Inspirasi 2013 # Run008

Alhamdulillah...terima kasih Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim atas segala nikmat kurniaanMu, nikmat ihsan, iman dan Islam. Bersyukur diriku atas segala nikmat ini samada aku sedar atau aku alpa. Jadikanlah diriku ini insan yang sentiasa mensyukuri nikmat, pimpinlah diriku agar sentiasa sedar dan meletakkan penggantungan hanya kepadaMu. Tiada daya upaya dan kekuatan melainkan dengan izinMu jua Ya Allah.

Dalam sedar tak sedar, masa untuk menghasilkan kerja penyelidikan semakin menghampiri garis penamatnya. Setiap yang bermula pasti ada akhirnya. Begitu jualah dengan kehidupanku sebagai pelajar doktor falsafah kejuruteraan awam di UTM ini.

Berusaha dan terus berusaha untuk mendapatkan hasil kajian yang lebih baik dari hari ke hari. Adakalanya, terasa diri tidak mampu meneruskan perjuangan ini. Namun, kekuatan dan semangat yang dialirkan oleh Yang Maha Memberi kurasakan selalu ada walau di mana diriku berada. Setiap perkara yang kulalui ini, adalah ilmu yang diajari terus dari Yang Maha Mengetahui lagi luas ilmuNya. Ilmu yang sedikit yang kupelajari ini sedikitpun tidak akan mendatangkan hasil tanpa izin dariNya.

Diri ini rasa lebih bahagia dan tenang apabila dapat membahagiakan insan yang tersayang. Bukan nilaian wang ringgit itu yang dinilai tapi ketulusan dan keikhlasan hati dalam melakukan sesuatu perkara itu yang lebih utama. Sumber rezeki itu jua adalah milik Allah. Diberinya rezeki itu kepada sesiapa yang Dia Yang Maha Pemberi Rezeki, Ya Razzaq ingin berikan.

Apabila diri terasa tidak berdaya dan tidak mampu mendepani rintangan yang berada di depan mata, Allah akan sentiasa ada memberikan bantuan...
La Tahzan.....janganlah bersedih wahai diri....Allah sentiasa bersama kita. Hulurkanlah bantuan di mana sahaja anda berada, dalam senang maupun sukar, kerana Allah sentiasa menghulurkan bantuan dan jalan keluar dari segala permasalahan yang kita alami.

Pengalaman bercuti hampir sebulan ini, terlalu banyak ilmu yang diajariNya. Kekuatan dalaman itu amat besar ertinya untuk dizahirkan keluar. Betapa kuatnya diri kita menggantung harap pada Allah, betapa dekatnya Dia membantu kita. Hanya diri kita yang sering alpa dan lalai dengan segala pemberianNya.

ALLAH Ya Rahman ALLAH Ya Rahim
ALLAH Ya Ghaffar Ya Nurul Qalbi

Setiap makhluk bergantung kepadaMu..

Mengemis Kasih-Mu

Tuhan....
Dulu pernah aku menagih simpati
Kepada manusia yang alpa jua buta
Lalu terheretlah aku di lorong gelisah
Luka hati yang berdarah kini jadi kian parah

Semalam sudah sampai ke penghujungnya
Kisah seribu duka kuharap sudah berlalu
Tak ingin lagi kuulangi kembali
Gerak dosa yang menghiris hati

Tuhan..
Dosaku menggunung tinggi
Tapi rahmatMu melangit luas
Harga selautan syukurku
Hanya setitis nikmatMu di bumi

Tuhan...
Walau taubat sering kumungkir
Namun pengampunanMu tak pernah bertepi
Bila selangkah kurapat padaMu
Seribu langkah Kau rapat padaku

Adakah Dia dihatimu?

"Aku seorang insan yang sedang bermujahadah agar ada DIA dihatiku. Aku belum sampai ke tahap mencintaiNya tetapi aku yakin aku telah memulakan langkah untuk mencintaiNya."

"Justeru, kerana belum ada Dia dihatiku, hidupku belum bahagia, belum tenang dan belum sejahtera. Aku akan terus mencari. Aku yakin Allah itu dekat, pintu keampunanNya lebih luas daripada pintu kemurkaanNya. Selangkah aku mendekat, seribu langkah Dia merapat. Dan akhirnya, aku yakin....suatu saat nanti, akan ada Dia di hatiku dan di hatimu jua. Dan kita akan terus mengemis kasih."

~ 9 Rabiul Akhir 1434H ~

No comments:

Post a Comment