Thursday, November 7, 2013

HIJRAH#003

HIJRAHNYA KAUM MUSLIMIN

Salam Maal Hijrah 1435H.

Meninggalkan harta & hijrah ke tempat lain jika memang diperlukan adalah merupakan bentuk penghambaan yang disebutkan di dalam al-Quran. Kerana itu, kaum muslimin yang berhijrah kerana Allah selalu melihat kebaikan dalam "kepindahan terpaksa" mereka. Sesungguhnya, di dalam al-Quran disebutkan bahawa hijrah kerana Allah dilakukan oleh mereka yang mengharapkan kasih sayang Allah.

"Sesungguhnya orang-orang yang beriman, dan orang-orang yang berhijrah, dan berjihad di jalan Allah, mereka itulah yang mengharapkan rahmat Allah. Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang." (2:218)

Maka Tuhan mereka memperkenankan permohonannya (dengan berfirman), "Sesungguhnya Aku tidak menyia-nyiakan amal orang yang beramal di antara kamu, baik laki-laki maupun perempuan, (kerana) sebagian kamu adalah (keturunan) dari sebagian yang lain. Maka orang yang berhijrah, yang diusir dari kampung halamannya, yang disakiti pada jalan-Ku, yang berperang dan yang terbunuh, pasti akan Aku hapus kesalahan mereka dan pasti Aku masukkan mereka ke dalam syurga-syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, sebagai pahala dari Allah. Dan di sisi Allah ada pahala yang baik." (3:195)

Hadis riwayat Mujasyi' bin Mas'ud As-Sulami r.a., dia berkata,
"Aku datang menghadap Nabi s.a.w untuk membaiat beliau untuk berhijrah."
Beliau bersabda,
"Sesungguhnya hijrah telah berlalu bagi orang-orang yang telah melaksanakannya, tetapi masih ada hijrah untuk tetap setia pada Islam, jihad, serta kebajikan."
(HR Muslim, 3465)

"Dan barang siapa berhijrah di jalan Allah, nescaya mereka akan mendapatkan di bumi ini tempat hijrah yang luas dan (rezeki) yang banyak. Barang siapa keluar dari rumahnya dengan maksud berhijrah kerana Allah dan RasulNya, kemudian kematian menimpanya (sebelum sampai ke tempat yang dituju), maka sungguh, pahalanya telah ditetapkan di sisi Allah. Dan Allah Maha Pengampun, Maha Penyayang." (4:100)

Dari Alqamah bin Waqash Al-Laitsi, dia berkata,
"Saya mendengar Umar bin Khathab r.a berkata di atas mimbar,
'Saya mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, 'Sesungguhnya amal-amal itu hanyalah dengan niatnya dan bagi setiap orang hanyalah sesuatu yang diniatkannya.
Barang siapa yang hijrahnya kepada Allah dan rasulNya, maka hijrahnya kepada Allah dan rasulNya.
Dan, barang siapa yang hijrahnya kepada dunia, maka dia akan mendapatkannya.
Atau, kepada wanita yang akan dinikahinya, maka hijrahnya itu kepada sesuatu yang kerananya dia hijrah." (HR Bukhari, 1)

"Dan orang yang berhijrah kerana Allah setelah mereka dizalimi, pasti Kami akan memberikan tempat yang baik kepada mereka di dunia. Dan pahala di akhirat pasti lebih besar, sekiranya mereka mengetahui," (16:41)

"(Iaitu) orang yang sabar dan hanya kepada Tuhan mereka bertawakal." (16:42)

Rujukan:

Harun Yahya, Melihat Kebaikan di Segala Hal, 2004.

Miracle the reference!

-Jom kita HIjRAH-

~~~"Ya Allah, aku memohon kepadaMu kebaikannya dan kebaikan akhlak serta tabiatnya. Aku berlindung kepadaMu dari kejelekan akhlak dan tabiatnya." (Imam Nawawi 2009: 529 Al-Azkar; The Complete Book of Zikir, Arkanleema)~~~

~3/1/1435H@wadi ismailjamilah.~

No comments:

Post a Comment