Sunday, September 7, 2014

HIJRAH#054

Salam 12 Zulkaedah 1435H sahabat-sahabat yang dirahmati ALLAH.

Bismillah hirRahmanir Rahim

Ketika kita meminta sahabat untuk mendoakan kita atau yang lain, jangan sekadar meminta mereka melakukan sedemikian.

Berikanlah sekali doanya. Ketika sahabat kita membaca doa itu, secara tidak langsung sahabat kita itu terus mendoakan kita.

*************
"YA ALLAH YA RAHMAN YA RAHIM YA FATTAH YA ALIM...redhailah Maznah Ismail dalam kembara ilmuMU keranaMU semata-mata YA ALLAH. KepadaMU kami berserah diri dan bertawaqal serta tiada daya kami menghindari maksiat dan tiada upaya kami melakukan taat tanpa izin dariMU jua YA ALLAH.
Terima kasih ALLAH."



35:12. Dan tidak sama (antara) dua lautan; yang ini tawar, segar, sedap diminum dan yang lain asin lagi pahit. Dan dari (masing-masing lautan) itu kamu dapat memakan daging yang segar dan kamu dapat mengeluarkan perhiasan yang kamu pakai, dan di sana kamu melihat kapal-kapal berlayar membelah laut agar kamu dapat mencari kurniaan-NYA dan agar kamu bersyukur.
(QS. Al-Fatir, 35:12)



You are what you R.E.A.D.!
I.Q.R.A'.
B.A.C.A.lah dengan nama Tuhanmu.

Kita adalah apa yang kita B.A.C.A.
Dan siapa kita menentukan bagaimana kita 'meL.I.H.A.T'.

Apa yang kita L.I.H.A.T.
menentukan apa yang kita D.A.P.A.T.

Justeru, B.A.C.A.lah yang B.A.I.K-B.A.I.K.

INSHA ALLAH kita akan menjadi B.A.I.K. dan
akan mendapat banyak kebaikan dalam keH.I.D.U.P.an ini.

"Jangan letakkan harapanmu kepada manusia kerana kamu mungkin  terluka.
Letakkan harapanmu kepada Tuhan kerana Tuhan tidak menghampakanmu."
~Al-Anshari~

ALLAH YA BARI....Yang Maha Mengadakan itu mengadakan setiap sesuatu itu serasi di antara satu sama lain. Semua ciptaan ALLAH saling berkaitan dan fungsi satu ciptaan bergantung pada fungsi ciptaan yang lain. Kita dapat melihat hal ini dengan jelas pada alam semesta ini. ALLAH menjadikan setiap makhluk berpasang-pasangan dan wujud dalam keadaan harmoni yang menakjubkan.

ALLAH YA BARI....Yang Maha Mengadakan itu membekalkan kepada kita kecerdasan dan dengan kecerdasan itu, kita dapat berusaha sebaik mungkin dalam menjalani kehidupan yang sempurna. Tidak ada alasan bagi kita menyerah kepada kesusahan dan masalah yang datang dalam kehidupan ini.

Tugas kita sebagai hamba kepada ALLAH YA BARI....mengamalkan sifat al-Bari dalam kehidupan kita di dunia yang fana ini. Menjadi hamba ALLAH YA BARI yang terdorong menghasilkan sesuatu yang baru yang mampu memberi manfaat kepada kemaslahatan ummah. Kita sebagai khalifah yang dilantik oleh YA BARI sewajarnya menggunakan segala sumber yang ada di dunia ini bagi kebaikan kita, tetapi tidak melampaui batas.

Memang berat untuk kita hendak mewujudkan sesuatu yang tidak ada. Namun, hamba ALLAH YA BARI yang mampu meneladani al-Bari bukanlah mereka yang mudah menyerah dan berputus asa dalam mewujudkan apa yang mereka inginkan.

Nabi Adam pernah berasa kecewa dan putus asa sewaktu beliau tersingkir dari syurga kerana melanggar perintah ALLAH. Beliau terpaksa melalui perjuangan hidup di dunia baru yang sama sekali asing baginya. Dalam keadaan kecewa dan putus asa, Nabi Adam a.s. terdengar suara dari langit,

"AKU memberim tangan dan akal, bumi dan waktu. BERJUANGLAH!" 


Syair : Unsyudat Ramziyyah

Apabila Adam bersalah dan melakukan dosa
Tuhan mengusirnya ke dunia
Tiada penutup badan kecuali daun-daun pepohonan
Tiada bekal dibawa kecuali sesal mengharukan qalbu
Tatkala kakinya menginjak bumi
Tersungkur dirinya mendengar ngauman binatang-binatang buas
Dan kekuatan alam pun mempermainkannya
Kerana dia begitu lemah
Lapar, dingin dan takut menerpa dirinya

Lalu dia lari ke dalam gua yang gelap gelita
Adam mula berfikir akan dirinya
Betapa lemah, betapa sunyi sendiri
Di suatu tempat yang seluruh penghuninya
Mengejar dan memusuhinya
Tanpa mengetahui sedikit pun rahsianya

Dia memandang langit
Di sana burung-burung berterbangan
Dia memandang laut
Di situ ikan-ikan bersenda ria
Dia memandang bumi
Di situ binatang-binatang buas datang dan pergi
Semua itu membuatnya gembira
Kerana di sana dia menemukan makanan dan tempat berteduh

Kini ketakutan hilang daripada dirinya
Namun sesal semakin menyesakkan dadanya 
Walau akhirnya dia mampu mengawal diri
Dia menadahkan kedua-dua tangannya ke langit
Lalu meratap

dan langit pun menjawab:
"Pergilah wahai lelaki!
kerana AKU memberi kepadamu tangan dan akal
AKU juga memberi kepadamu dunia dan waktu.
Pergilah!
Bertindaklah seperti burung-burung
Terbang di angkasa
Menyelamlah di laut seperti ikan
Jelajahi tempat-tempat yang jauh!"

Maka Adam pun merenung dirinya
Dia melihat pintu-pintu rahsia kehidupan
Kini terbuka di hadapan matanya
Sinar mentari menerangi kegelapan gua
Kini jalan ke hadapan menjadi terang

 ~Malik bin Nabi~

"YA ALLAH YA BARI...Yang Maha Mengadakan
ENGKAUlah sumber inspirasi dan motivasiku.
Apabila badai datang menerpa dan menghancurkan hidupku,
hanya ENGKAU yang menjadi penghibur dan memberi semangat kepadaku dalam meneruskan kehidupan ini."

#Kembara Ilmu-MU kini bermula....BISMILLAH.
#WEEK 1: 7/9/2014-13/9/2014


#Aktiviti sebelum Kembara Ilmu.....11 Zulkaedah 1435H. 
Menonton tayangan filem LUCY bersama-sama sahabat tika suka dan duka; Hazwani dan Hani. Terima kasih sahabat....Hadiah kalian untuk sebagai pemangkin dalam meneruskan perjuangan diri ini dalam pengembaraan ilmu yang penuh cabaran.

#Teruskan perjuangan...
#Alaiki binnajahi fi kulli imtihan...
#INSHA ALLAH...niat yang baik ALLAH permudahkan...


************
SINOPSIS FILEM LUCY: Wanita Super

Lucy adalah seorang wanita berusia 25 tahun asal Amerika yang tinggal dan kuliah di Taipei, Taiwan. Ia ditipu dan dijerumuskan oleh pacarnya untuk bekerja sebagai pengedar narkoba kepada gangster Korea bernama Mr. Jang. Lucy digunakan sebagai pengantar obat sintetis berharga yang disebut CPH4. Obat ini dapat meningkatkan kapasitas otak pengguna. Melalui berbagai peristiwa yang tidak disadarinya (karena Lucy dibius), obat dijahit di perut Lucy untuk dijual ke Eropa. Lucy diculik dan disekap. Di tempat penculikan, salah seorang penculik mencoba memperkosanya. Ia memberontak dan mendapat tendangan tanpa ampun di perutnya. Kejadian itu melepaskan obat tersebut masuk ke dalam tubuhnya.

Akibatnya,ia mulai mendapatkan kekuatan mental dan kemampuan fisik yang kuat. Ia mampu menyerap informasi secara instan, melakukan telekinesis, melihat masa depan, tidak merasakan sakit maupun ketidaknyamanan lainnya. Ia berhasil lolos dengan mudah dan membalas dendam kepada para penculiknya.
Ia ke rumah sakit terdekat untuk menghilangkan kantong obat di dalam perutnya. Ia juga menyadari bahwa ia memerlukan tiga obat lain untuk memperluas kemampuan otaknya dan bahwa proses pertumbuhan sel yang sangat cepat ini bisa membunuhnya. Ia kembali ke hotel Mr Jang, Lucy menyerang para pengedar narkobanya hanya dengan kekuatan telekinesis.

Di apartemen tempat tinggalnya, di mana ia tingga bersama temannya yang seorang aktor, Lucy mulai melakukan penelitian  mengenai kondisinya. Ia berusaha mencari bahan-bahan ilmiah dan orang yang bisa menjelaskan kondisinya. Ia berhasil dan mengontak seorang ilmuwan terkenal, Profesor Norman. Penelitian profesor Norman menjadi kunci untuk menyelamatkannya.

Ia terbang ke Paris dan mengontak seorang polisi lokal, Del Rio, untuk membantunya menemukan sisa tiga paket obat. Sementara, kekuatannya terus berkembang sehingga ia mampu secara mental menghentikan gerak seluruh polisi dan para pengedar narkoba. Lucy berusaha bertemu Profesor Norman, sementara Mr Jang dan kaki tangannya juga mengingankan obat tersebut, terlibat tembak-menembak dengan Lucy dan polisi Prancis.

Di laboratorium Profesor Norman, pembuluh darah Lucy disuntik dengan keempat kantong CPH4. Tubuhnya mulai berubah warna dan tersebar di seluruh komputer dan benda-benda lain di dalam laboratorium, saat ia memperoleh energi untuk menciptakan sebuah komputer super yang akan berisi seluruh informasi mengenai alam semesta. Ia kemudian memulai perjalanan ruang-waktu, teleport ke New York dan melakukan perjalanan ke masa lalu. Pada titik kritis dalam perjalanannya, ia mencapai suatu masa dimana ia bertemu dengan nenek moyang tertua umat manusia dan bersentuhan jari dengannya, hal ini mungkin menjadi “memicu” kebangkitan umat manusia. Sementara itu, Mr Jang memaksa masuk ke dalam laboratorium dan menodongkan pistol ke kepala Lucy dari belakang, berniat membunuh Lucy. Mr Jang menembak, namun dalam sekejap sebelum peluru sampai ke kepalanya, Lucy menghilang ke dalam kontinum ruang waktu, dimana ia menjelaskan bahwa semuanya terhubung dan keberadaannya hanya dibuktikan melalui waktu.

Hanya pakaian dan supercomputer yang tertinggal. Del Rio masuk dan menembak Mr. Jang. Sementara, Norman mengambil flash disk dari super komputer yang diciptakan oleh tubuh Lucy dengan menggunakan materi di dalam ruangan. Del Rio bertanya dimana Lucy berada. Tiba-tiba muncul pesan teks di telepon Del Rio: “Aku ada di mana-mana”. Sebuah tembakan terdengar dan suara Lucy terdengar: “Hidup diberikan kepada kita satu miliar tahun yang lalu, dan sekarang anda tahu apa yang harus dilakukan dengan itu.”





No comments:

Post a Comment