Thursday, December 4, 2014

ABC#026

Salam Ukhuwwah Fillah 12 SAFAR 1436H...Hari JUMAAT AL-MUBARAKAH yang damai, tenang, dan penuh KASIH SAYANG dan CINTA-NYA Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang buat sahabat-sahabat yang dikasihi kerana ALLAH.

"Betapa cemburu kita pada si dia 
yang pandai merahsiakan amal SOLEH-nya seakan menyembunyikan aib & dosa. 
Kebajikan-nya berakar, tumbuh, dan mekar."

SELAMAT HARI JUMAAT ...Solihin dan Solihat yang dirahmati ALLAH.


Segala puji adalah milik ALLAH serta selawat dan salam buat junjungan besar Nabi MUHAMMAD. Setiap kali kita keluar melihat ALAM, pasti kita merasakan ketenangan yang cukup mempersona. Luasnya lautan, hijaunya gunung-ganang, jernihnya sungai yang mengalir, merahnya mega matahari pada waktu senja, semua ini menyentuh perasaan kita. Ini kerana, pada ALAM itu ada seribu satu NIKMAT. Namun, NIKMAT itu tidak akan kita kenal hanya dengan melihat, tetapi perlu diiringi dengan ILMU dan kefahaman serta keinginan manusia bagi berfikir perihal kejadiannya.


02: 164. Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, silih bergantinya malam dan siang, bahtera yang berlayar di laut membawa apa yang berguna untuk manusia, dan apa yang ALLAH turunkan dari langit berupa air, lalu dengan air itu DIA hidupkan bumi selepas mati (kering) dan DIA sebarkan di bumi itu segala jenis haiwan, pengisaran angin dan awan yang dikendalikan antara langit dan bumi. Sungguh terdapat tanda-tanda KEESAAN dan kebesaran ALLAH untuk kaum yang berfikir. 
(QS. Al-Baqarah, 2:164)


JOURNEY
πŸš‚πŸš‹πŸš‹πŸš‹πŸš‹
Life is like a journey on a train...
with its stations
with changes of routes...
and with accidents!
πŸš‚πŸš‹πŸš‹πŸš‹πŸš‹
We board this train when we are born and our parents are the ones who get our ticket.
πŸš‚πŸš‹πŸš‹πŸš‹πŸš‹
We believe they will always travel on this train with us.
πŸš‚πŸš‹πŸš‹πŸš‹πŸš‹
However, at some station our parents will get off the train, leaving us alone on this journey.
πŸš‚πŸš‹πŸš‹πŸš‹πŸš‹
As time goes by, other passengers will board the train, many of whom will be significant - our siblings, friends, children, and even the love of our life.
πŸš‚πŸš‹πŸš‹πŸš‹πŸš‹
Many will get off during the journey and leave a permanent vacuum in our lives.
πŸš‚πŸš‹πŸš‹πŸš‹πŸš‹
Many will go so unnoticed that we won't even know when they vacated their seats and got off the train!
πŸš‚πŸš‹πŸš‹πŸš‹πŸš‹
This train ride will be full of joy, sorrow, fantasy, expectations, hellos, good-byes, and farewells.
πŸš‚πŸš‹πŸš‹πŸš‹πŸš‹
A good journey is helping, loving, having a good relationship with all co passengers...
and making sure that we give our best to make their journey comfortable.
πŸš‚πŸš‹πŸš‹πŸš‹πŸš‹
The mystery of this fabulous journey is:
We do not know at which station we ourselves are going to get off.
πŸš‚πŸš‹πŸš‹πŸš‹πŸš‹
So, we must live in the best way - adjust, forget, forgive and offer the best of what we have.
πŸš‚πŸš‹πŸš‹πŸš‹πŸš‹
It is important to do this because when the time comes for us to leave our seat... we should leave behind beautiful memories for those who will continue to travel on the train of life."
πŸš‚πŸš‹πŸš‹πŸš‹πŸš‹
Thank you for being one of the important passengers on my train... don't know when my station will come... don't want to miss saying: 
"THANK YOU"



SMS daripada RASULULLAH:
Sesungguhnya orang yang paling kucintai dan paling dekat denganku pada hari kiamat adalah orang yang paling BAIK AKHLAK-nya antara kamu.
(HR Tirmidzi)

*SMS = Shortly Muhammad Says


R.I.N.D.U.
===

Bagaikan pelangi selepas hujan reda
Indah berseri mewarnai ALAM
Beburung berterbangan riang berkicauan
Tiada lagi mendung semalam

Damainya di HATI bila terpandang WAJAH-mu
MANIS SENYUMAN menghulurkan SALAM
Lembut TUTUR BICARA TERSUSUN BAHASA
Hapus sudah titis airmata

Kenangkan SUKA dan DUKA yang dilalui BERSAMA
INDAHNYA KENANGAN yang pernah tercipta
Hindarkan persengketaan, jernihkan kekeruhan
Bara amarah-mu jangan dinyalakan

KASIH dan SAYANG MEMBENTUK TITIAN RINDU...
Menghubungkan HATI yang lama terpisah
Mengeratkan lagi UKHUWWAH 
Yang lama telah terbina
BAHAGIA dalam MAGHFIRAH-NYA
Oh… INDAHNYA JALINAN KASIH SAYANG

Tidak sempurna IMAN, tidak bernama INSAN
Andai permusuhan dibiar berterusan
Leburkan keegoan, HULURKAN KEMAAFAN 
SEMOGA SENTOSA DALAM KEREDHAAN


ALHAMDULILLAH...Terima kasih ALLAH...
Rindu terubat apabila menerima perkhabaran dari insan-insan yang dirindui.

RINDU#01...
Perkhabaran puteri kesayangan dari bumi anbiya' @ Mafraq, Jordan di laman muka bukunya:


Siti Aisyhah Radzuran: Jadi student ajnabi kena kuat sebab semua bnda nk kne berebut dgn org arab
[04-12-2014M 18:24]

KEHIDUPAN
===
KESENANGAN yang datang
Tak akan selamanya
Begitulah selepas susah ada KESENANGAN
Seperti selepas malam datangnya siang
Oleh itu WAKTU SENANG jangan lupa daratan

Gunakan kesempatan untuk KEBAIKAN
Sebelum segalanya terlepas dari genggaman
Kelak menyesal nanti tak berkesudahan
Apa guna sesalan hanya menekan JIWA

Jangan difikir derita akan berpanjangan
Kelak akan membawa putus asa pada TUHAN
Ingatlah biasanya kabus tak berpanjangan
Setelah kabus berlalu pasti CERAH KEMBALI

UJIAN adalah TARBIYAH dari ALLAH
Apakah kita kan SABAR ataupun sebaliknya
KESENANGAN yang datang selepas KESUSAHAN
Semuanya adalah NIKMAT dari TUHAN



RINDU#02:
===
Kadang-kadang kita boleh merasa kehadiran 
seseorang tanpa melihat wujudnya...
Kerna RASA itu di HATI
sedangkan lihat itu hanya pada mata zahir...
Pabila merasa
Jauh di mata dekat di HATI
Pabila hanya dapat melihat
Hilang di mata hilang pula di HATI

Pabila hanya dapat melihat
Bersyukurlah...kerna ALLAH sedang
memberi peluang untuk kita mampu merasa..

Pabila hanya dapat merasa
Bersyukurlah... kerna ada RINDU sedang 
bertamu...

Pabila dapat merasa dan melihat
Bersyukurlah...kerna itu adalah
ANUGERAH TERINDAH daripada TUHAN-mu...

~Ya RABBI...Aku MALU pada-MU Ya ALLAH.~

#TINTA EMAS | Jue Kama, Kedah
[Received 04-12-2014M 20:02]

RINDU#03:

===
Aku...hanya pengembara di bumi
ALLAH Yang Maha Luas ini...
Aku...bukan siapa-siapa di sini...
Aku...tiada apa yang menjadi milikku...
Aku...sering rindu
Aku...sering sendiri dalam ramai
Aku...sering senyum dalam duka
Aku...sering menipu HATI-ku
Aku...semakin letih sebelum MASA-nya
Aku...andai esok tiada lagi aku

Jangan lupa pada aku
walau aku bukan siapa-siapa
walau aku tiada apa-apa
kenanglah aku
ingatlah aku
doakanlah aku
jangan lupa pada aku
aku...andai tiada aku lagi...

adakah mata yang mencari...
adakah HATI yang merindui...
adakah mulut yang akan menyebut...
aku...andai tiada lagi aku...

doakan aku
agar bertemu Kekasihku...
aku...andai tiada lagi aku...

tetap ada kamu di-HATI-ku

~Ya RABBI...Aku MALU pada-MU Ya ALLAH.~

#TINTA EMAS | Jue Kama, Kedah
[Received 04-12-2014M 20:49]


#ALHAMDULILLAH...Terima Kasih ALLAH...12-02-1436H | 05-12-2014M 12:19

No comments:

Post a Comment