Tuesday, November 23, 2010

SOLAT SUNAT TAHAJUD


Tuhanku! Masukkanlah aku ke dalam pintu kebenaran dan keluarkanlah aku daripada pintu kebenaran; dan kurniakanlah kepadaku daripadaMu pembantu.


Ya Allah! Jadikanlah di dalam hatiku cahaya yang cemerlang, pada lidahku cahaya yang cemerlang, dan jadikanlah pada pendengaranku cahaya yang cemerlang, serta jadikanlah pada penglihatanku cahaya yang cemerlang, jadikanlah di belakangku cahaya yang cemerlang dan di hadapanku cahaya yang cemerlang. Jadikanlah dari atasku cahaya yang cemerlang dan dari bawahku cahaya yang cemerlang. Ya Allah! Kurniakanlah kepadaku cahaya yang cemerlang!



Tiada Tuhan melainkan Engkau, Maha Suci Engkau, aku memohon ampun kepadaMu dari segala dosa-dosaku, dan aku juga memohon rahmatMu.
Ya Allah! Tambahkanlah pengetahuanku dan janganlah Engkau pesongkan hatiku sesudah Engkau berikan hidayah kepadaku. Limpahkanlah rahmat kepadaku dari sisiMu kerana Engkau adalah Maha Pemberi. Segala puji bagi Allah yang menghidupkan aku kembali sesudah aku mati dan kepadaNya pula aku akan kembali.


Surah al-Imran:3:190-200 yang bermaksud;

190. Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal,

191. (iaitu) orang-orang yang mengingati Allah sambil berdiri atau duduk atau dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi (seraya berkata): Ya Tuhan kami, tiadalah Engkau menciptakan ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari siksa neraka.

192. Ya Tuhan kami, sesungguhnya barangsiapa yang Engkau masukkan ke dalam neraka, maka sungguh telah Engkau hinakan ia, dan tidak ada bagi orang-orang yang zalim seorang penolongpun.

193. Ya Tuhan kami, sesungguhnya kami mendengar (seruan) yang menyeru kepada iman (iaitu): "Berimanlah kamu kepada Tuhanmu",maka kamipun beriman. Ya Tuhan kami ampunilah bagi kami dosa-dosa kami dan hapuskanlah dari kami kesalahan-kesalahan kami, dan wafatkanlah kami beserta orang-orang yang berbakti.

194. Ya Tuhan kami, berilah kami apa yang telah Engkau janjikan kepada kami dengan perantaraan rasul-rasul Engkau. Dan janganlah Engkau hinakan kami di hari kiamat. Sesungguhnya Engkau tidak menyalahi janji.

195. Maka Tuhan mereka memperkenankan permohonannya (dengan berfirman), "Sesungguhnya Aku tidak menyia-nyiakan amal orang-orang yang beramal di antara kamu, baik laki-laki atau perempuan, (kerana) sebahagian kamu adalah keturunan dari sebahagian yang lain. Maka orang-orang yang berhijrah, yang diusir dari kampung halamannya, yang disakiti pada jalanKu, yang berperang dan yang dibunuh, pastilah aku masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya sebagai pahala di sisi Allah. Dan Allah pada sisiNya pahala yang baik.

196. Janganlah sekali-kali kamu terpedaya oleh kebebasan orang-orang kafir bergerak di dalam negeri.

197. Itu hanyalah kesenangan sementara, kemudian tempat tinggal mereka ialah Jahannam; dan Jahannam itu adalah tempat yang seburuk-buruknya.
198. Akan tetapi orang-orang yang bertaqwa kepada Tuhannya bagi mereka syurga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya, sedang mereka kekal di dalamnya sebagai tempat tinggal (anugerah) dari sisi Allah. Dan apa yang di sisi Allah adalah lebih baik bagi orang-orang yang berbakti.

199. Dan sesungguhnya di antara ahli kitab ada orang yang beriman kepada Allah dan kepada apa yang diturunkan kepada kamu dan yang diturunkan kepada mereka sedang mereka berendah hati kepada Allah dan mereka tidak menukarkan ayat-ayat Allah dengan harga yang sedikit. Mereka memperoleh pahala di sisi Tuhannya. Sesungguhnya Allah amat cepat perhitunganNya.

200. Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.

KELEBIHAN SOLAT SUNAT TAHAJUD
1. Menerima Kebaikan dan Rahmat Allah
Surah az-Dzariyat:51:15-18 yang bermaksud;
Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa berada di dalam taman-taman (syurga) dan di mata air-mata air, sambil mengambil apa yang diberikan kepada mereka oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka sebelum itu di dunia adalah orang-orang yang berbuat baik; Mereka sedikit sekali tidur di waktu malam; Dan di akhir-akhir malam mereka memohon ampun (kepada Allah).

2. Memperoleh Pujian dari Allah
Surah al-Furqan:25:63-64 yang bermaksud;
Dan hamba-hamba Tuhan Yang Maha Penyayang itu (ialah) orang-orang yang berjalan di atas bumi dengan rendah hati dan apabila orang-orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata yang baik. Dan orang yang melalui malam hari dengan bersujud dan berdiri untuk Tuhan mereka.

3. Allah Mengakui Keimanannya
Surah as-Sajadah:32:15-17 yang bermaksud;
Sesungguhnya orang-orang yang beriman dengan ayat-ayat Kami, adalah orang-orang yang apabila diperingatkan dengan ayat-ayat (Kami), mereka menyungkur sujud dan bertasbih serta memuji Tuhannya, sedang mereka tidak menyombongkan diri. Lambung mereka jauh dari tempat tidurnya, sedang mereka berdoa kepada Tuhannya dengan rasa takut dan harap, dan mereka menafkahkan sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada mereka. Seorangpun tidak mengetahui apa yang disembunyikan untuk mereka iaitu (bermacam-macam nikmat) yang menyedapkan pandangan mata sebagai balasan terhadap apa yang telah mereka kerjakan.

4. Diberi Keistimewaan oleh Allah
Surah az-Zumar:39:9 yang bermaksud;
(Apakah kamu hai orang musyrik yang lebih beruntung) ataukah orang yang beribadat di waktu-waktu malam dengan sujud dan berdiri, sedang ia takut kepada (azab) akhirat dan mengharapkan rahmat Tuhannya? Katakanlah: "Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak mengetahui?". Sesungguhnya orang yang berakallah yang dapat menerima pelajaran.

5. Memasuki Syurga dengan Sejahtera
Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
Wahai sekalian manusia, sebarkanlah salam, berikanlah makanan, hubungkanlah semua kerabat, sembahyanglah pada waktu malam ketika orang-orang sedang tidur pasti kamu semua akan masuk syurga dengan selamat sejahtera.

6. Mencegah Dosa dan Penghalau Penyakit
Salman al_Farisi berkata, bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
Kerjakanlah sembahyang malam, sebab itu adalah kebiasaan orang-orang soleh sebelum kamu, juga suatu jalan untuk mendekatkan diri kepada Tuhan kamu, penebus segala keburukan, pencegah dari melakukan perbuatan dosa dan dapat menghalau penyakit dari badan.

7. Nilainya Tidak Terkira

8. Kemuliaan bagi Orang Mukmin

9. Dicintai oleh Allah

9 comments:

  1. Tak terbaca dek saya bahasa yang tinggi dengan tulisan panjang lebar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih kerana sudi menjenguk ke ruangan coretan qalbu ini. Saya masih dalam proses pembelajaran untuk menulis dan akan terus melatih diri untuk menulis dan terus menulis. Mohon doakan agar saya terus menulis.

      "Semua penulis akan meninggal. Hanya karyanya yg akan abadi. Maka tulislah sesuatu yg akn membahagiakan dirimu di akhirat nanti"
      ~Sayyidina Ali~

      Delete
  2. 68:01. Nun. Demi PENA dan apa yang mereka tuliskan.
    (QS. Al Qalam, 68:01)

    ReplyDelete
  3. 96:04. Yang mengajar (manusia) dengan PENA.

    96:05. DIA mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya.

    (QS Al 'Alaq, 96:4-5)

    ReplyDelete
  4. If you WANT SOMETHING in your LIFE and you AREN'T PRAYING T.A.H.A.J.U.D. for IT
    Then...in REALITY you DON'T REALLY WANT IT!

    #tahajud terakhir di tahun 1435H...kutemui ENGKAU di setiap tahajudku <3

    ~28-12-1435H~

    ReplyDelete
  5. Pernah tak kau rasa lemah dan tak kuat?

    Tu tandanya kau kena bangun tahajud dan mencari kekuatan dari Allah!

    #ALHAMDULILLAH...Always Be Clear 22-01-1436H| 15-11-2014M 5:21 AM
    © Tarbiyah sentap

    ReplyDelete
  6. Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim... jgn lah Kau tarik hidayah yg telah Engkau berikan kepada ku,
    tanpa hidayah Mu ya Allah aku mungkin lemas,
    di lambung ombak keseronokan dunia yg bersifat sementara,
    Bantulah aku Ya Allaah,
    Aku tidak mempunyai kekuatan selain Mu ya Allah,
    Tuhan Yg Maha Esa,tiada standing dgn Mu Ya Allah
    Ku pohon CINTA dari MU ya Allah,
    Permudahkanlah aku bertahajud,
    meluahkan kata-kata cinta,
    Jgn Kau keraskan hati ku,
    Sehingga hati ini tidak mampu menangis krn Mu ya Allah
    Biarlah air mata ini menjadi saksi pertemuan ku dgn Mu
    Tanda aku seorang yg berdosa yang tidak mampu mengapai cinta Mu…
    Yg sering lupa akn CINTa Mu
    Yg sering dalam lingkaran kehinaan
    Biar pun beribu sujudku
    Takkan mampu membayar nikmat Mu yng Engkau berika
    Semenjak ku menhirup angin dunia sehingga ke hari ini,
    Bantulah aku ya Allah…
    Jadikan Kekasih Mu,
    Rasulullah idola yg paling aku sayangi…
    Seseorang yg aku ikuti sehingga nafas terakhir,
    perkenanlah ya Allah,
    Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

    ReplyDelete
  7. Salam Mahabbah Fillah 29 SYAWAL 1436H..

    #KeimananCINTA
    #Ingati KU Selalu!
    #BulanSILATURRAHIM..
    #ALHAMDULILLAH.. Allah Beri Cinta Dia.. 29-10-1436H | 13-08-2015M 21:27 KHAMIS

    ReplyDelete
  8. Alhamdulillah.... terima kasih atas informasi yg sangat berfaedah

    ReplyDelete