Monday, November 22, 2010

TAQWA?



Ramai orang boleh menyebut perkataan TAQWA, tetapi jarang pula yang benar-benar mengetahui apakah erti perkataan itu. Apalagi untuk mengimplimentasikan dalam kehidupannya. Apakah makna dan erti taqwa? Apakah kita benar-benar sudah memahaminya. Bilakah waktunya kita bertaqwa kepada Allah? Apakah kita harus melalui tahap-tahap tertentu baru kita dapat bertaqwa kepada Allah? Atau lahir sahaja ke dunia ini kita boleh bertaqwa kepada Allah?

Perkataan taqwa diambil dari perkataan rumpun kata waqiyah yang bererti memelihara. Pengertian taqwa yang umum dan sering kita fahami ialah sebagai takutkan kepada Tuhan.

Maksud taqwa di sini ialah memelihara. Memelihara ialah menjaga, menghormati serta memastikan kemuliaan yang Allah anugerahkan kepada kita agar tidak tercemar. Dalam konteks ini pemeliharaan itu termasuk, memelihara syariat diri zahir dan batin supaya kita tidak sampai syirik, kufur dan menjadi kafir kepada Allah.

O ye who believe! Fear Allah, and (always) say a word directed to the Right*. That He may make your conduct whole and sound and forgive you your sins: He that obeys Allah and His Messenger, has already attained the highest Achievement**.
(al-Ahzab :33: 70-71)

* Right - We must not only speak the truth as far as we know it, but we must always try to hit the right point; i.e., we must not speak unseasonably, and when we do speak, we must not beat about the bush, but go straight to that which is right, in deed as well as in word. Then Allah will make our conduct right and cure any defects that there may be in our knowledge and character. With our endeavour directed straight to the goal, we shall be forgiven our errors, shortcomings, faults, and sins of the past.

** Achievement t - This is salvation, the attainment of our real spiritual desire or ambition, as we are on the highway to nearness to Allah.

Erti taqwa bukan kita kena takut sebaliknya menjaga amanah yang Allah berikan kepada kita. Menjaga kelakuan kata-kata dan gerak geri kita. Sentiasa mengekalkan sifat-sifat hamba dengan Allah. Sentiasa meletakkan Dia di tempat yang mulia dan agung.

Dengan taqwa kita dapat mengekalkan kebaikan kita. Dengan sentiasa taqwa kita tahu tugas dan tanggungjawab kita. Natijah kepada taqwa dan istiqamah, dapat menghampirkan kita kepada pengenalan diri dan Allah.

No comments:

Post a Comment