Sunday, December 12, 2010

HARI 2: AR-RAHMAN & AR-RAHIM

Yang Maha Pengasih Yang Maha Penyayang

Kita adalah hamba kepada Yang Maha Pengasih maka jadilah insan yang pengasih, sebarkan sifat pengasih walau dimana kita berada tanpa mengharapkan balasan. Amalkan sifat pengasih dalam diri, supaya dapat mencetuskan suasana tenteram dan harmoni dalam kehidupan.


Tanpa disedari kita semua memiliki sifat penyayang kerana kita adalah hamba kepada Yang Maha Penyayang. Oleh itu, sayangilah kedua ibu bapamu. Janganlah menderhaka kepada mereka. Dengan memiliki sifat penyayang, para penghuni bumi turut menyayangi kita.

AR-RAHMAN & AR-RAHIM: Vitamin Jiwa

Sebarkan Vitamin Cinta & Kasih

Ya ALLAH jadikanlah aku alat kasihMu
di mana ada benci biarkan aku menebarkan cinta
di mana ada hati yang terluka biarkan aku menjadi penghibur
di mana ada keraguan biarkan aku menebarkan keyakinan
di mana ada putus asa biarkan aku menebarkan harapan
di mana ada kesedihan biarkan aku berkongsi bahagia
di mana ada kegelapan biarkan aku memberi cahaya

Ya Allah Ya Rahman,
yang Maha mencurahkan rahmat kasih sayang kepada segala yang wujud
yang mencakupi segala sesuatu dengan rahmat dan pengetahuan
rahmatMu kelihatan pada setiap butir kewujudan di alam semesta ini
Ya Allah, kami membaca tanda-tanda rahmatMu yang menjadikan kami tertarik menuju ke sisiMu serta menenangkan hati kami dengan keluasan kasih sayangMu
Ole itu, Ya Allah perlihatkanlah pada mata hati kami,
cahaya keadilanMu serta keagungan anugerahMu
Wahai Ar-Rahman, Wahai Allah yang mencurahkan kasih
Ya Allah, sempurnakanlah cahaya kami dan ampunilah dosa kami,
sesungguhnya Engkau berkuasa atas segala sesuatu.

Ya Allah Ya Rahman, hilangkan sifat lalai, gugup dan pelupa yang ada dalam diriku.

No comments:

Post a Comment