Tuesday, August 14, 2012

Hadiah buat ayah

Ya Allah, ampunilah segala dosa dan kesalahan ayahandaku, Ismail sepanjang hidupnya. Permudahkanlah Ya Allah, urusannya di sana. Tenangkanlah dirinya dan tempatkanlah rohnya bersama para syuhada' dlm pjuangan agamaMu. Berkatilah segala amal dan perbuatannya untuk menjadi bekalannya di sana.

Insan yang pada pandangan mata kasarnya, amat engkau benci, hakikatnya adalah insan yang amat engkau sayangi, wahai ayahandaku. Saat akhir hayatmu, engkau tidak ditakdirkan untuk bertemu dengan cucu sulungmu, tetapi hakikatnya, dia selalu mengingati dan menyayangi dirimu, begitu jua dengan dirimu, wahai ayahandaku.

Tiada lagi kedengaran suaramu meminta pertolongan untuk mengurut kakimu yang sakit-sakit. Tiada lagi suara yang mengejutkanku untuk bangun sahur. Tiada lagi suara untuk kami berbual-bual di meja makan atau ketika menonton tv. Tiada lagi suara yang mengejutkan diriku dikala engkau kesakitan di tengah malam.

Tolonglah aku Ya Allah, bantulah aku Ya Allah....untuk menerima qada' dan qadarMu ini. Sesungguhnya aku tidak mampu menghadapi segalanya tanpa bantuan dariMu.

Ayah, maafkan diri anakmu ini andai terleka dan terlalai untuk menghadiahkan al-Fatihah untuk dirimu di sana. Jadikanlah diriku anak yang solehah Ya Allah, agar dapat membantu dirinya di sana. Persiapkan diriku dengan bekalan yang cukup untuk aku ke sana nanti dan bertemu dengan ayah dan bondaku di negeri abadi. Jangan Ya Allah, Engkau lalaikan hatilu dengan harta dunia yang fana ini. Peringatkanlah diriku agar sentiasa mengingatiMu dan mengumpulkan bekalan untuk negeri abadi.

Terima kasih Ya Rabb...


No comments:

Post a Comment