Tuesday, August 7, 2012

Teman Sejati

Alhamdulillah....terima kasih Ya Allah kerana mengaturkan pertemuanku dengan sahabat dan teman yang ingin aku temui. Keberkatan bulan Ramadhan ini mempertemukan sahabat serumah sewa yang telah lebih 5 tahun tidak berjumpa.

Pertemuan yang Engkau aturkan ini menguatkan semangatku yang telah hilang. Setiap insan pasti akan diuji dengan kehilangan....begitu jualah sahabat dan temanku. Seorang sahabatku telah kehilangan insan yang bakal menjadi teman hidupnya 5 tahun yang lepas. Seorang lagi kehilangan insan yang amat disayanginya iaitu ayahandanya pada tahun 2009. Tahun ini merupakan tahun kedua pemergian arwah ayahandaku yang tercinta. Namun, saat kehilangannya amatlah aku rasai pada saat ini...lebih2 lg bulan Syawal bakal menjelma. Tahun 2010 adalah tahun terakhir kami menyambut Eid Fitri bersama2. Banyak permintaannya pada tahun itu, minta buatkan lemang, ketupat, rendang, dodol dan kuih baulu yang menjadi kegemarannya setiap kali menyambut hari raya. Rupa2 nya itulah kali terakhir kami beraya bersama.

Tanpa bicara, tanpa kata2, namun suara hati kami berinteraksi, wahai sahabat. Terima kasih Ya Allah kerana memberikan aku pembantu di saat aku memerlukan bantuan, kerana kedhaifan diri ini. Hakikatnya, bantuan itu hadir dengan izinMu dan adalah bantuan drpdMu. Sahabatku memberitahu, jangan risau, insha Allah akan ada orang yang akan membantu kita bila kita berada dalam kesusahan. Selagi mana kita menjaga Allah, maka Allah pasti akan menjaga kita. Mintalah padaNya jalan keluar, pasti akan ditunjukkanNya. Hanya yang perlu bagi kita, adalah bersabar...dan terus bersabar dalam menghadapi segala jalan yang harus dilalui itu.

Hatiku kembali tenang Ya Allah. Terasa nikmatnya bila hidup keranaMu Ya Allah. Segala urusanku kuserahkan kepadaMu Ya Allah. Semangatku yang hilang telah kembali dengan dorongan dan semangat dari insan2 yang menyayangi diri ini.


No comments:

Post a Comment