Thursday, November 29, 2012

Jagalah Allah...Allah pasti menjagamu

Alhamdulillah, terima kasih Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim kerana masih memberikan diriku nikmat ihsan, iman dan islam sehingga ke saat dan tika ini. Aku bersyukur ke hadratMu Ya Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang kerana telah menganugerahkan diriku nikmat dan rezeki yang berlimpah luah banyaknya yang seringkali diriku alpa dan lalai dengannya. Setiap sedutan nafas ini Engkau tidak pernah meminta bayarannya, tetapi diriku seringkali lalai dan alpa. Ketenangan hati dan perasaan juga adalah nikmat Engkau Yang Maha Besar namun diriku tidak sedar akan itu. Apa yang terlintas di dalam fikiran dan keinginan yang kupendamkan di dalam hati ini, Engkau Maha Mengetahuinya. Engkau selalu ada untuk memberikan bantuan dan tunjuk ajar dariMu Yang Maha Melapangkan segala urusan dalam kehidupanku.

Aku yakin dan percaya kepadaMu Ya Allah Yang Maha Menjaga. Engkau sentiasa menjaga diriku saat senang dan sukarku. Engkau jugalah Ya Allah yang sentiasa menjaga kebajikanku. Hanya kepadaMu Ya Allah aku serahkan segala urusanku.

Terima kasih Ya Allah Yang Maha Menjaga kerana telah menjaga barang yang aku terlupa untuk membawanya pulang petang semalam. Pagi-pagi lagi aku telah pergi ke tempat di mana aku meletakkan barang tersebut. Dengan rasa amat bersyukur dan gembira, aku mengambil barang tersebut dan membawanya kembali bersama aku. Aku yakin dan percaya bahawa hanya Engkau yang selayaknya menjaga barangku itu. Aku serahkan penggantungan kepadaMu Yang Maha Menjaga agar menjaga barang tersebut dan amat berharap agar tiada sesiapa yang akan mengambilnya. Allah telah takdirkan bahawa barang itu masih milikku lagi dan masih terletak elok sepertimana aku tinggalkannya semalam. Saat aku terlupa Engkau sentiasa ada untuk mengingatkan diriku. Jika Allah telah tetapkan rezeki itu milik kita, tiada siapa yang dapat mengambilnya dari kita. Sesukar manapun halangan yang mendatang, Dia pasti akan menghulurkan bantuan selagimana kita tidak alpa dan melupakannya. Hadirkanlah sentiasa kesedaran kepada Dia Yang Maha Menjaga, pasti Dia Yang Maha Menjaga akan selalu menjaga diri kita.

Terima kasih Ya Allah Ya Alim kerana mengajari diriku setiap saat dan ketika aku tidak tahu. Engkau Yang Maha Tahu pasti akan mengajari diriku yang serba tidak tahu ini agar menjadi lebih tahu dan dapat dikongsi pula dengan insan lain yang tidak tahu agar sama-sama mengerti dan faham akan ilmuMu Ya Rabb.

Ikhlaskanlah niat dalam melakukan setiap perkara dan pekerjaan hanya keranaNya Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Berikanlah apa sahaja bantuan yang dapat diberikan kepada insan yang memerlukan pertolongan dari kita, keran hakikatnya Allah akan sentiasa pula membantu dikala kita amat memerlukan peetolongan jua. Jagalah diri ini agar sentiasa sedar akan Dia Yang Maha Menjaga agar Dia sentiasa ada untuk membantu dan mengawal segala tindak tanduk kita supaya tidak tergelincir dari landasanNya yang sebenar.

Terima kasih Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Malik
Ya Quddus Ya Salam Ya Mukmin Ya Muhaimin.....

-16 Muharam 1434H-

No comments:

Post a Comment