Tuesday, November 27, 2012

Ya Allah Ya Baith

Ya Allah Ya Rahman Ya Rahim Ya Baith Yang Maha Melapangkan....Alhamdulillah, terima kasih Wahai Allah Yang Melapangkan segala kesempitan dan kesulitan yang diri aku yang ori ini hadapi di hari yang berkat di bulan Muharram 1434H ini. Diriku merasakan sangat terharu dan hati sangat gembira kerana Dia Yang Maha Melapangkan telah memberi jawapan dan jalan keluar dari kesulitan yang diriku alami pada hari ini. Terima kasih Ya Baith kerana mendengar rintihan hatiku yang kerdil ini. Aku bersyukur atas nikmat dan bantuan yang telah Engkau berikan kepadaku pada hari ini.

Teringat diriku pada satu modul game yang diperkenalkan dalam program Xpresi Cinta@ Masjid Asy-Syarif Meru, Klang yang aku hadiri. Sebelum permainan dimulakan, setiap kumpulan perlu menghantar 4 orang ahli kumpulan yang dipercayai untuk menjadi peserta bagi game tersebut. Diriku juga terpilih untuk menjadi peserta. Kami pun berbincang, dan akhirnya bersetuju untuk menetapkan target 100 sahaja. Pilihan yang diberikan adalah 100, 300 dan 500. Pemarkahan adalah mengikut jarak di mana 100 adalah jarak yang paling dekat manakala 500 adalah jarak yang paling jauh. Namun, kami telah sepakat untuk memilih target 100 sahaja kerana mengambilkira peserta yang tiada pengalaman dalam game ini. Pertandingan dimulakan, Ya Allah Yang Maha Memudahkan, mudahkan urusan kami ini agar kami dapat mencapai target yang telah ditetapkan. Sebelum pertandingan dimulakan, kami diberi tempoh untuk praktik dalam beberapa minit. Apabila semua peserta telah faham apa yang perlu dilakukan, pertandingan pun dimulakan. Alhamdulillah...kumpulan kami telah berjaya mencapai target yang ditetapkan sedangkan kumpulan lain masih berusaha untuk meneruskan permainan. Alhamdulillah....terasa amat mudah untuk menamatkan permainan, sedangkan kumpulan lain amat sukar untuk menamatkan permainan, apatah lagi untuk mencapai target yang kumpulan masing-masing tetapkan. Terima kasih Ya Allah kerana memudahkan urusan kami ini. Kami terasa sangat bahagia apabila dapat memenangi permainan ini walaupun hanya mencapai target 100 sahaja. Bak kata pepatah, ukurlah baju di badan sendiri. Berpijaklah di bumi yang nyata.

Hari ini Allah Yang Maha Melapangkan mengajarkan diriku agar sentiasa mengadukan segala permasalahan kepadaNya Yang Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui. Setiap saat dan ketika diriku berfikir bagaimana untuk mencapai target yang telah ditetapkan. Berfikir dan terus berinteraksi dengan Dia Yang Maha Mendengar agar mendengar rintihan hatiku ini, bagaimanakah kami akan dapat mencapai target yang telah ditetapkan itu. Perkara pertama yang diriku ucapkan; In sha Allah, target itu akan dapat dicapai, ada jalannya.

Bermohon dan terus meminta agar Yang Maha Melapangkan dapat membantu kami mencapai target yang telah dipersetujui. Akhirnya, Yang Maha Melapangkan telah membantu kami mencapai target yang telah kami tetapkan. Alhamdulillah, bersyukur diriku kepadaMu kerana telah membantu kami melapangkan dan memudahkan kesulitan yang kami hadapi ini. Dibukakan jalan dan ruang untuk kami sama-sama mencapai target. Kami berdoa, berusaha, berikhtiar dan terus bertawakal kepada Dia Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Akhirnya, Dia Yang Maha Melapangkan telah benar-benar melapangkan urusan kami ini. Sungguh luar biasa....Alhamdulillah.

In sha Allah...In sha Allah...In sha Allah....ada jalannya....memang benar ada jalannya....minta sahaja dari Yang Maha Mengetahui akan jalannya kerana hanya Dia Yang Maha Tahu.

Terima kasih Ya Allah....Ya Rahman....Ya Rahim...Ya Baith....Yang Maha Melapangkan.

-14 Muharram 1434H-


No comments:

Post a Comment