Thursday, November 22, 2012

Muharram 1434H

Alhamdulillah....terima kasih Ya Rabb Ya Rahman Ya Rahim kerana memberikan diriku yang serba kedaifan suatu nikmat yang amat besar dan luas iaitu nikmat 3i  (ihsan, iman dan islam)....sangat luar biasa hebatnya nikmat itu Ya Rabb.

Di bulan Muharram 1434 H ini, aku terus mengatur langkah untuk sentiasa menyerahkan diri secara total kepadaMu. Ajarilah diriku ini Ya Allah bagaimana untuk 'Submission to Allah'. Bagaimana juga untuk sentiasa ON kepadaMu Ya Rabb agar tidak pernah akan OFF.

Terima kasih Ya Rabb kerana telah mempertemukan diriku dengan sahabat2 yang sentiasa ON kepadaMu setiap saat dan ketika. Sangat luar biasa nikmat rasa itu yang Engkau anugerahinya kepada diriku.

Kekerdilan dan segala kekurangan diri ini dirasai dengan penuh nikmat kerana aku yakin dan percaya setiap kejadian dan apa yang telah Engkau tetapkan adalah yang terbaik untuk diriku ini. Biarpun jasad dan akal fikiranku menolaknya namun Kau izinkanlah Ya Allah, diriku 'aku yang sebenar @ aku yang ORI' kembali menyerahkan segala-galanya kepadaMu. Kerana 'aku yang ori' datang daripadaMu dan 'aku yang ori' akan kembali kepadaMu jua. Maka, bantulah 'aku yang ori' ini agar sentiasa 'ori' dan sentiasa kembali kepada yang ori dan Maha Original.

Terasa diri sangat bahagia dengan segala apa yang Engkau telah ajari aku Ya Allah. Terasa hidup amat mudah dan simple bila diri ini mengenal hakikat dirinya yang sebenar. Kerana tidak perlu ada rasa dan kegusaran yang perlu pun, serahkan semuanya kepada Dia Yang Maha Tahu sahaja. Tiada suatu permasalahan pun yang tidak dapat diselesaikan olehNya, apa yang penting, tanyakan sahaja kepada Yang Maha Tahu. Dia pasti akan tunjukkan jalanNya yang sebenar. Mudah kan...ya, sangat mudah.

Contohnya, saat diriku sangat marah dan rasa tidak puas hati kepada apa yang berlaku dan hati terasa tidak berkenan dengan seseorang individu, Ya....adukan sahaja kepadaNya. Dia pasti akan mendengar segala keluhan yang kita sampaikan kerana Dia adalah Maha Pendengar dan Dia adalah Pendengar Yg Sgt Baik. Bukan sahaja Dia akan mendengar segala keluhan dan luahan rasa hati kita, malahan Dia akan berikan nasihat dan tunjuk ajar lagi seterusnya akan menyelesaikan segala permasalahan dan kegusaran hati yang kita alami. Hebat kan...kalau kita adukan kepada ibu bapa, ahli keluarga maupun sahabat handai, mereka hanya mampu mendengar dan memberikan nasihat, namun mereka tidak mampu untuk menyelesaikan masalah kita. Jadi, apa tunggu lagi, adukan terus kepadaNya. Dia juga tidak minta bayaran dan upah jururunding pun untuk segala nasihat dan tunjuk ajar Dia. Siapa lagi yang mampu mengasihi dan menyayangi diri kita selain Dia, hatta kita sendiri tidak mampu untuk menyayangi dan membahagiakan diri kita sendiri tanpa kasih sayang dan cinta Dia kan....apa susah....Dia kan sentiasa ada bersama kita. Kenapa kita perlu mencari yang lain.

Ya Allah, diri ini sudah bersedia dan sentiasa akan bersedia untuk ON kepadaMu...setiap saat dan ketika, aku akan 'submit' laporan dan progress research project aku kepadaMu. Jika aku tidak tahu, aku akan terus tanya kepadaMu secara wireless sebab aku tahu Engkau sentiasa ONLINE. Engkaulah Penyeliaku Yang Maha Hebat. Tak pernah pun Engkau jemu untuk melihat progress kerja2 ku walaupun hasilnya tidaklah hebat seperti orang lain yang lebih hebat. Tapi, apa yang perlu aku risaukan dengan hasil yang aku rasakan tidak hebat itu...apa yang penting, aku dah submit kepada Yang Maha Hebat. Jika ada kekurangan dan kesalahan pun, Dia tak akan memperlekehkan diriku, Dia pasti akan ajari aku lagi agar aku menjadi lebih paham dan lebih tahu dari sebelumnya yang aku tidak tahu kepada diriku yang tahu dan paham. Kerana aku yakin dan percaya, yang memberi aku kefahaman dan ilmu itu hanya Engkau Yg Maha Mengetahui.

Jadikanlah Ya ALLAH Ya Rabb Ya Rahman Ya Rahim...segala yang sukar dan sulit itu menjadi mudah. Sebab aku yakin dan percaya, Engkau sedia membantu aku dalam setiap waktu dan ketika. Mudah...mudah..mudah...dan tak pernah rasa payah dan sukar...agar hati kita sentiasa bahagia, maka sentiasalah membahagiakan diri 'aku yang ori'....maka anda akan rasa bahagia dan membahagiakan.....

Jadikan diri kita insan yang sentiasa bersyukur dengan segala apa nikmat yang ada. Jangan Ya Allah, Engkau menjadikan diriku yang ori ini jarang mensyukuri apa yang ada. Apa yang tiada sering dirisaukan....nikmat yang diberi barukan terasa, bila hilang dari genggaman.....

Tuhan, leraikanlah dunia yang mendiam di dalam hatiku...kerana di situ, tidak mampu mengumpul 2 cinta....hanya cintaMu kuharap subur dibajai bangkai dunia dan nafsu yang kubunuh....

Jadikan Ya Allah, diriku yang ori ini agar sentiasa ONLINE dgnMu dan sentiasa hantarkan progress report kepada Penyeliaku Yang Maha Hebat kerana aku yang ori juga adalah insan yang hebat.....

Let's ON to Allah....
Always SUBMiT to ALLAH...

No comments:

Post a Comment