Saturday, December 1, 2012

Ya Allah Yang Maha Kaya

Alhamdulillah, diriku bersyukur dengan segala rahmat dan nikmat yang Engkau anugerahkan kepadaku sehingga saat dan tika ini. Majalah Al Khusyu' Membangun Peradaban Silaturahmi yang pemimpin redaksinya ialah Ustaz Abu Sangkan. Diri ini ingin sangat bertemu dengan insan yang sentiasa ingin mendidik insan lain agar mendapatkan nikmat khusyu' dalam solat. Allah telah mentakdirkan diriku untuk dapat memiliki majalah al-khusyu' edisi 4 ini, salah satu topik menarik yang diberi pencerahan ialah Kaya Bersama Allah, Langkah Pasti Menjadi Kaya, Sukses dan Kaya Bersama Allah, Psikologi Sedekah: Tips Praktis Meraih Bahagia.

"Janji Allah pasti benar, jika bertaqwa kepada Allah rezeki pasti datang dari arah yang tidak disangka-sangka. Dan barangsiapa yang menggantungkan total atau tawakkal kepada Allah, maka Allah akan memenuhi keperluannya dengan segera".

Allah Maha Kaya tetapi kita tidak mahu bersamaNya untuk mendapatkan kekayaan. Allah Maha Kuat tetapi kita tidak mahu bersamaNya untuk berlindung. Allah Maha Pemberi petunjuk tetapi kita tidak pernah mendapatkan petunjukNya. Allah Maha Penguasa tetapi kita tidak pernah bermohon dengan kekuasaanNya. Dan Allah Maha Pengasih dan Penyayang tetapi kita tidak pernah memohon kasih sayang dan kebahagiaan daripadaNya. Allah bersama kita tetapi kita tidak mahu bersamaNya.

Tetapi ada yang berkata, saya sudah lakukan usaha itu tetapi belum mendapatkan yang saya harapkan. Kami sudah pasrah, tetapi belum mendapatkan petunjuk dan pertolongan dari Allah. Apa yang salah dalam sikap saya ini?

KESALAHAN PERTAMA;
Kita tidak tahu bagaimana menangkap petunjuk dari Allah Yang Maha Ghaib. Kita harus belajar mengenai bagaimana Allah menurunkan petunjuk kepada manusia, iaitu melalui ilham dan muhaddast. Jika tidak mampu, yakinilah Allah Yang Maha Mendengar dan tunggu hasilNya.

KESALAHAN KEDUA;
Kita tidak meyakini bahawa al-Quran merupakan firman Allah atau Kalamallah yang banyak menjanjikan kepastian dan kebenaran. Dan janji Allah tidak pernah dusta. Kita hanya disuruh percaya dan mengimani setiap perkataan Allah adalah benar. Akan tetapi kita kerap menanyakan dengan penuh keraguan dan tidak sabar. Adakah kita boleh dikatakan orang yang beriman yang beriman dengan sebenarnya. Dengan meyakini rezeki dan pertolongan Allah pasti datang.

Allah adalah Wujud yang Nyata dan Hidup serta benar-benar boleh diajak berkomunikasi. Maka, sentiasalah berkomunikasi denganNya dan meminta izin dariNya terlebih dahulu sebelum melakukan apa-apa perkara sekalipun. Berkomunikasilah denganNya memohon petunjuk, memohon perlindungan, memohon rezeki dan apa-apa sahaja yang diinginkan. Kerana Allah itu Ada, setiap apa yang dikatakan dan dipohon kepadaNya, pasti mendapat jawapan.

Kita pasti kaya, jika harta yang diperolehi diniatkan untuk ummah dan perjuangan dakwah. Jika harta yang diniatkan hanya untuk bersenang-senang dan kepentingan peribadi, maka tidak mungkin Allah memberikannya dengan penuh berkah. Kecuali hanya untuk menyiksa dirinya dan keluarga sebagai cubaan yang akan mendera kehidupannya.

"Dengan namaMu Ya Allah aku mewakilkan segala urusanku kepadaMu. Tidak ada daya dan upaya kecuali bersama Engkau Ya Allah".

Jom kita amalkan sikap bersama Allah untuk menjadi orang kaya, agar setiap langkah diwakili oleh Allah dan kekuatanNya yang luar biasa. Tetapi syarat yang harus dipenuhi, untuk apa menjadi orang kaya. Apakah untuk kesenangan hawa nafsu atau untuk perjuangan dakwah Islam. Dahulukan kepentingan Allah dan agamaNya, maka kita akan mendapatkan pahala yang melimpah di dunia dan di akhirat serta kebahagiaan.

-Bahagia dan Membahagiakan-

Wallahu a'lam...

No comments:

Post a Comment